Αλ.Σδούκου: Χωρίς τη στήριξη των Ευρωπαίων δεν θα ήταν εφικτή η απολιγνιτοποίηση

ΑΠΕ

Χωρίς τη στήριξη των Ευρωπαίων δεν θα ήταν εφικτή η απολιγνιτοποίηση, αφού δεν γίνεται ένας τόσο περίπλοκος σχεδιασμός δίχως τους εταίρους της χώρας. Αυτό τόνισε η γενική γραμματέας Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου μιλώντας στο φόρουμ των Δελφών, με τον επικεφαλής του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης Κωστή Μουσουρούλη.

Η κυρία Σδούκου σημείωσε πως το ΥΠΕΝ εκτιμά ότι αν δεν ξεκλειδώσουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία και δεν έρθουν γρήγορα οι επενδύσεις, δεν θα επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος που έχει τεθεί για τις λιγνιτικές περιοχές. Ενώ τόνισε ότι ο μηχανισμός δίκαιης μετάβασης είναι βασικό εργαλείο για να αντιμετωπιστούν οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες.

Όπως είπε οι λιγνιτικές περιοχές θα διατηρήσουν τον ενεργειακό χαρακτήρα τους και στη νέα εποχή, αλλά πλέον με έμφαση σε νέες τεχνολογίες όπως ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα αποθήκευση, υδρογόνο και ηλεκτροκίνηση.

Παράλληλα, θα πρέπει να αλλάξουν και οι δεξιότητες του εργατικού δυναμικού για αυτό και το πρόγραμμα μετάβασης προβλέπει δράσεις στο συγκεκριμένο θέμα. Ζητούμενο είναι να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, ενώ σημαντική είναι η δουλειά που έγινε με βάση τα στοιχεία της ΔΕΗ και του ΟΑΕΔ για χαρτογράφηση των επαγγελμάτων και ειδικοτήτων ώστε να υπάρξει αντιστοίχιση με τη ζήτηση των νέων τομέων. Στα πλαίσια αυτά, σημαντική θα είναι η διετία 2021-2023 και το κοινωνικό πακέτο που έχει εγκριθεί με τέσσερα προγράμματα άμεσα για να μη χαθεί χρόνος.

Από την πλευρά του ο κ. Μουσουρούλης σημείωσε ότι η μετάβαση από την εποχή του λιγνίτη για την Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη και η απεξάρτηση των νησιών από το πετρέλαιο είναι ένας μαραθώνιος στον οποίο η Ελλάδα τρέχει ταχύτερα από άλλες χώρες της Ευρώπης.

Ανέφερε επίσης ότι έχουν καταρτιστεί δυο σχέδια για τη στήριξη των περιοχών και συγκεκριμένα το Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης και το Σχέδιο Εκτάκτων Αναγκών ενώ έχει προβλεφθεί η δημιουργία τριών SPV (εταιριών ειδικού σκοπού) για την αποκατάσταση και την αξιοποίηση με την προσέλκυση επενδυτών, 240.000 στρεμμάτων στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, για τη δημιουργία έργων υποδομής σε συνεργασία με την Εγνατία ΑΕ και για την παροχή κινήτρων στα νησιά σε συνεργασία με τον Enterprise Greece.