Foodies: Διαδικτυακές συναντήσεις μαγειρικής με γεύσεις από όλο τον κόσμο

ΑΠΕ

Ένα γευστικό ταξίδι σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής για κατοίκους της Αθήνας, ανεξαρτήτως καταγωγής, επιχειρεί η διαδικτυακή δράση «Foodies», που οργανώνει η ΜΚΟ Zaatar, με την υποστήριξη του δήμου Αθηναίων και της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ).

Κάτοικοι της Αθήνας, Έλληνες, πρόσφυγες και μετανάστες, συναντώνται, μαγειρεύουν δημοφιλή πιάτα άλλων χωρών και τρώνε όλοι μαζί τις δημιουργίες τους. Οι πρωτότυπες αυτές συναντήσεις έχουν μετασχηματιστεί εξαιτίας της πανδημίας και είναι διαδικτυακές: οι συμμετέχοντες συνδέονται ταυτόχρονα στην πλατφόρμα Zoom.

Ο Μούσα, από τη Γουινέα, προετοίμασε τα υλικά του, μελιτζάνες, μπάμιες, ντομάτες, πατάτες, καρότα και κρεμμύδια, και στη συνέχεια ξεκίνησε την αφήγησή του για την πατρίδα του και την κουζίνα της. Η Γουινέα, λέει, είναι μια χώρα που συγκεντρώνει πλήθος διαφορετικών διαλέκτων, παραδόσεων και γιορτών και αυτό την κάνει μοναδική.

Όντας ο σεφ στο γευστικό αφιέρωμα στην αφρικανική χώρα, επέλεξε να παρουσιάσει στους συμμετέχοντες τρία διάσημα στην πατρίδα του πιάτα: «τιαγκί» με λαχανικά μαγειρεμένα στην κατσαρόλα και φυστικοβούτυρο, «λαφίντι» με ρύζι και πουρέ μελιτζάνας και μπάμιας και τέλος, μπανάνες πλαντέιν τηγανισμένες, για επιδόρπιο.

Μπορεί ο 27χρονος Μούσα να μην έχει αποκτήσει ακόμα επαγγελματική σχέση με τη μαγειρική, ωστόσο όπως εκμυστηρεύεται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, του αρέσει πολύ «και όταν ήρθα στην Ελλάδα ξεκίνησα να προσπαθώ να φτιάχνω φαγητά από πολλές κουζίνες και κυρίως από την ελληνική». Έτσι, αποφάσισε να παρακολουθήσει μαθήματα μαγειρικής που διοργάνωνε η ΜΚΟ Zaatar στη δομή της Orange House και έχοντας ως εφόδιο τις γνώσεις που έχει αποκτήσει και την αγάπη του για τη μαγειρική, ελπίζει να έχει την ευκαιρία στο μέλλον να δουλέψει επαγγελματικά στο αντικείμενο αυτό.

Με τη διαδικτυακή καθοδήγηση του Μούσα και των υπευθύνων της ΜΚΟ Zaatar οι συμμετέχοντες στη δράση μαγείρεψαν τις συνταγές, ο καθένας από την κουζίνα τους. Λίγες ώρες νωρίτερα οι συμμετέχοντες είχαν παραλάβει στο σπίτι τους τα υλικά που χρειάζονταν, κάποια από τα οποία είναι δυσεύρετα στην Ελλάδα, όπως το μείγμα μπαχαρικών «Nερέ», που ο Μούσα έφερε από την πατρίδα του.

Όταν ολοκληρώθηκε η μαγειρική, όλοι έφαγαν όλοι «μαζί», συνοδεία ζωντανής μουσικής. Σε κάθε δράση του Foodies συμμετέχουν κατά μέσο όρο 20-30 άτομα. Παλιοί και νέοι κάτοικοι της πόλης, Έλληνες και πρόσφυγες, έχουν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν μέσα από το φαγητό, ενώ οι πρόσφυγες που μαγειρεύουν κατακτούν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την επαγγελματική αποκατάστασή τους στο χώρο της εστίασης. «Η ιδέα μας ήταν να κάνουμε κάτι για να φέρουμε κοντά τους Έλληνες με τους πρόσφυγες και αυτό είναι πιο εύκολο μέσα από το φαγητό», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρίνα Λιάκη, υπεύθυνη της ΜΚΟ Zaatar. Μέσα από το Foodies, συνεχίζει η ίδια, «δείχνουμε την κουλτούρα των προσφύγων, αλλά με ένα τρόπο που να αλλάζουν οι ρόλοι: οι πρόσφυγες είναι που διδάσκουν πράγματα στους Έλληνες, ενώ συνήθως οι Έλληνες είναι που μαθαίνουν στους πρόσφυγες τη γλώσσα και την κουλτούρα τους».

Κάθε δράση μαγειρικής που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Foodies επικεντρώνεται σε μια διαφορετική κουλτούρα, με στόχο να συστήσει το κοινό σε άλλους πολιτισμούς της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. Προηγήθηκαν μαθήματα μαγειρικής με πιάτα από τη Συρία, την Αλγερία και το Καμερούν, ενώ αύριο, Πέμπτη 28 Ιανουαρίου, θα ακολουθήσει αφιέρωμα στην κουζίνα του Αφγανιστάν. Προγραμματίζονται μεταξύ άλλων γευστικά ταξίδια στο Κονγκό και τη Σιέρα Λεόνε, ενώ η δράση θα κορυφωθεί και θα ολοκληρωθεί με αφιέρωμα στην ελληνική κουζίνα, με τη συμμετοχή διακεκριμένου Έλληνα σεφ.

Όλες οι συνταγές που παρουσιάζονται δεν περιλαμβάνουν κρέας, καθώς το Foodies έχει σχεδιαστεί με βάση τις αρχές της βιωσιμότητας και της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. «Όλοι μιλούν για την ανακύκλωση, ωστόσο έχουμε ξεχάσει ότι ένα μεγάλο πρόβλημα για το περιβάλλον είναι η κατανάλωση κρέατος, από την οποία ξεκινούν και οι πανδημίες», επισημαίνει η κ. Λιάκη. Επίσης, οι συσκευασίες που αποστέλλονται στους συμμετέχοντες είναι από ζαχαροκάλαμο και το κουτί περιλαμβάνει ως δώρο ένα χειροποίητο φυτικό σαπούνι Aleppo, διάσημο προϊόν της Συρίας, η επιλογή του οποίου έχει ως στόχο να απομακρύνει τους παραλήπτες του από τη χρήση χημικών προϊόντων καθαρισμού προσώπου, σώματος και σπιτιού.

Το Foodies εντάσσεται στο πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων co-Athens, το οποίο αναπτύσσεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού πρότζεκτ ένταξης «Curing the Limbo» που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Για την υλοποίηση του co-Athens είχε δημοσιευτεί πρόσκληση, μετά την οποία είχαν προκριθεί εννιά δράσεις από πρωτοβουλίες πολιτών, που θα είχαν θετικό αντίκτυπο στις γειτονιές της Αθήνας. Ωστόσο, εν μέσω πανδημίας κατάφεραν να υλοποιηθούν λίγες μόνο, μεταξύ των οποίων το Foodies, που από pop-up κουζίνα μετασχηματίστηκε σε διαδικτυακή συνάντηση κατοίκων.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος της ΕΑΤΑ και εντεταλμένη σύμβουλος του δήμου Αθηναίων για το προσφυγικό, Μελίνα Δασκαλάκη, το co-Athens «είναι η κατάληξη για το πιλοτικό πρόγραμμα ένταξης “Curing The Limbo”, που προσπάθησε να εφαρμόσει πρωτοποριακούς τρόπους ένταξης των προσφύγων στη ζωή της πόλης. Στο τέλος αυτής της διαδρομής έρχεται το co-Athens που αφορά πρόσφυγες οι οποίοι έχουν ήδη μπει στο ενταξιακό πρόγραμμα και έχουν δείξει ενδιαφέρον να ενταχθούν στη ζωή της πόλης. Δεν είναι μια δράση που δίνει φιλανθρωπικές παροχές. Αντίθετα, οι πρόσφυγες που ζουν σε μια περιοχή μαζί με τους υπόλοιπους κατοίκους κάνουν δράσεις για την πόλη».

Σχετικά με το Foodies, η κ. Δασκαλάκη παρατηρεί ότι «ακολουθεί τη φιλοσοφία όλων των εκδηλώσεων παγκοσμίως στην εποχή της πανδημίας, ώστε όσο μπορούμε να μην σταματήσουμε τη ζωή μας. Η διαδικτυακή μαγειρική και τα από κοινού τραπέζια έστω και μέσω του Ίντερνετ έγιναν πολύ από τους ανθρώπους την περίοδο αυτή».

Το co-Athens λήγει τον Ιούνιο και η κ. Δασκαλάκη διευκρινίζει ότι στόχος είναι ως τότε να υλοποιηθούν και οι εννιά δράσεις που έχουν επιλεγεί.

Σημειώνεται ότι όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο Foodies, μπορούν να δηλώνουν συμμετοχή μέσα από τις σελίδες της Zaatar στα κοινωνικά δίκτυα.