today-is-a-good-day
19 C
Athens

Γενεύη: “Ηλεκτρικά όνειρα” σε τέσσερις τροχούς

Κι όμως παραμένει. Σε πείσμα της παγκόσμιας «τάσης», που θέλει να γίνονται όλο και λιγότερες μεγάλες εκθέσεις, ειδικά για τομείς που έχουν σχέση με τη τεχνολογία και τη μηχανολογία, το φημισμένο Geneva International Motor Show (GIMS) επιμένει να είναι «εκεί». Και μάλιστα είναι η έκθεση που έχει καταφέρει με τον καλύτερο και ταχύτερο τρόπο να κινηθεί εκεί όπου πηγαίνει πλέον με ταχύτητα η αυτοκινητοβιομηχανία: στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Αν στο Geneva Motor Show του 2018 δεν ήταν σε όλα τα περίπτερα παρούσα η επιγραφή «electric», το 2019 έχουμε το λανσάρισμα μιας αρμάδας πλήρως ηλεκτρικών (EV) μοντέλων.

Συγκεκριμένα στον πανέμορφο, τεράστιο και εντυπωσιακά φωτισμένο χώρο της διοργάνωσης, πάνω από 12 νέα μοντέλα EV (σ.σ αμιγώς ηλεκτρικά) κάνουν την εμφάνιση τους με τους «Μεγάλους» να δίνουν πλέον λεπτομέρειες για ολόκληρες πλατφόρμες που ετοιμάζουν, πάνω στις οποίες μέσα στα επόμενα χρόνια θα σχεδιαστούν πολλά μοντέλα με ηλεκτρική κίνηση που θα πωλούνται στις εκθέσεις, και τους μικρότερους να ποντάρουν στον εντυπωσιασμό με ένα ειδικό μοντέλο.

Υβριδικά και πλήρως ηλεκτρικά από το Α μέχρι το V

Ξεκινώντας από το Α, έχουμε την Aston Martin, που με το Lagonda ποντάρει σε ένα ειδικό κοινό και εντυπωσιάζει με το SUV της, το All-Terrain Concept, ενώ για την εταιρεία είναι είδηση και η επανεμφάνιση του Lagonda ως ονομασίας.

Η Audi τώρα είναι έτοιμη για μεγάλη ηλεκτρική μάχη στη νέα εποχή που ξεκινά και δεν δείχνει μόνο το Q4 e-tron. Αυτό το νέο ηλεκτρικό SUV της εταιρίας για έναν μέσο καταναλωτή θα είναι, κατά την εταιρία, διαθέσιμο στην αγορά το 2020 ή πολύ νωρίς το 2021. Η εταιρία όμως δεν έμεινε μόνο σε ετούτο. Έχει μια πλήρως… ηλεκτρισμένη παρουσία και δείχνει στους Ευρωπαίους και το εντυπωσιακό e-tron GT, concept που ντεμπουτάρει για το κοινό της Ευρώπης το όχημα του σταρ του… Avenger, Ρόμπερτ Νταούνι Τζούνιορ. Και οι υβριδικές εκδόσεις των A6, A7, A8 αλλά και Q5 είναι παρούσες για τη γερμανική premium εταιρία.

Λίγο πιο κάτω αλφαβητικά η γαλλική Citroën, που μάλιστα μιλά εδώ και καιρό για τη χρήση μιας πλατφόρμας υβριδικής για μια ολόκληρη οικογένεια οχημάτων. Τα plug-in hybrid οχήματα της εταιρίας συνδυάζονται με ένα οκτατάχυτο electrified αυτόματο κιβώτιο, απόδοση 300 ίππων και μέση αυτονομία στα 50 χιλιόμετρα σε all-electric λειτουργία, μόνο δηλαδή με τη μπαταρία. Είναι το μεταβατικό στάδιο. Εκείνο που όμως έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το πανέμορφο… ασχημόπαπο Ami One Concept. Οι Γάλλοι με το “urban mobility vehicle” τους που μοιάζει με χαριτωμένο… παγάκι με τροχούς δίνουν ένα πρωτότυπο ρεαλιστικό. Και για όλους: με τελική ταχύτητα γύρω στα 40χλμ/ώρα περίπου, δεν απαιτεί δίπλωμα, έχει σχεδιαστεί για να οδηγείται από δεκαεξάχρονα και πάνω και διαθέτει άφθονο γαλλικό flair.

Ένα ακόμη ηλεκτρικής φιλοσοφίας τετράτροχο είναι το δημιούργημα της GFG Style, το Κangaroo, ένα διθέσιο concept SUV. Δίπλα της, η Hispano Suiza με ένα supercar που ονομάζεται… Carmen (!) και πιο κάτω στην αλφάβητο πάμε στη Honda, που έχει κάνει κάτι σημαντικό. Η ιαπωνική εταιρία έχει φέρει το μοντέλο “E” στο σόου, που είναι μια εξέλιξη του Urban EV και λέγεται πως είναι κοντά στην παραγωγή. Τόσο κοντά, που οι Ιάπωνες θεωρούν πως το πρωτότυπο προσομοιάζει πλέον κατά 98% στο μοντέλο που θα παραχθεί κανονικά περίπου το 2020. Το “E” είναι ένα μοντέλο που κάθεται πάνω σε μια πλατφόρμα φτιαγμένη ειδικά για ηλεκτρική (EV) κίνηση στους δρόμους. Όσο για την αυτονομία, η πιστοποίηση κατά WLTP δίνει 125 μίλια. ‘Οχι κακή επίδοση για πόλη, ενώ είναι και μοντέλο συμβατό με τις τεχνολογίες φόρτισης rapid charge: θα φτάνει το 80% με 30 λεπτά στο ρεύμα. Η εταιρεία ποντάρει πολλά στην εξέλιξη αυτή για το κοινό των πόλεων, ενώ υπάρχει στη Γενεύη και το Tomo mini pickup concept EV, που είναι μιας άλλης σχεδιαστικής σχολής σε σχέση με την Ευρώπη.

Η Kia τώρα έχει επίσης το δικό της ηλεκτρικό πρωτότυπο (σ.σ concept car) στην έκθεση και φέρνει και το e-Soul που είναι στην ουσία το 2020 Soul EV, το οποίο είχε ντεμπουτάρει πέρυσι στις ΗΠΑ.

Η δε Mercedes δεν αφήνει μια μεγάλη έκθεση να μείνει χωρίς πρεμιέρα και μετά τα πρώτα της δείγματα γραφής, που φέτος μπαίνουν στην αγορά, έχει να δείξει ένα ηλεκτρικό MPV (Όχημα Πολλαπλών Χρήσεων). Το EQV concept είναι στη Γενεύη, βασισμένο σε γενικές γραμμές στη σειρά V-Class και και έχει ενδιαφέρον να δούμε προς τα πού πάνε οι επενδύσεις πολλών, μα πολλών δισεκατομμυρίων που κάνουν οι Γερμανοί στον τομέα.

Πέρυσι η Mitsubishi είχε παρουσιάσει ένα φουτουριστικό πρωτότυπο, που έμοιαζε να έρχεται από το 2039, αλλά είχε και λύσεις με εκδόσεις υβριδικές στα κανονικά της μοντέλα. Φέτος είναι η σειρά του Engelberg Tourer SUV, που ως ηλεκτρικό/hybrid θυμίζει πως οι Ιάπωνες πριν μια δεκαετία είχαν επενδύσει πολλά στον τομέα, με μοντέλα πλήρως ηλεκτρικά αλλά… μικρά και πανάκριβα.

Η Nissan, από την άλλη, το 2018 δεν είχε τις πρεμιέρες με τις οποίες μπορούσε να κάνει αίσθηση, ελπίζει όμως πως θα τα αλλάξει όλα τώρα με το IMQ concept crossover της. Το νέο όχημα είναι συνδεδεμένο με την “ταμπέλα” που έχει η εταιρία ως Nissan Intelligent Mobility και η εταιρεία ήδη έχει δείξει, στο πλαίσιο της νέας της προσπάθειας, το IM concept.

Και πάμε στην Peugeot, που έχει ήδη δει να “διαρρέει” το νέο της Peugeot 208, που κάνει το ντεμπούτο του για την Ευρώπη στη Γενεύη. Εδώ και μερικές ημέρες λοιπόν ξέρουμε όχι μόνο για τα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά και για τη νέα έκδοση e-208. Αυτό που ξεχωρίζει είναι το ισχύος 100 kW -ήτοι 136 ίπποι – ηλεκτρικό μοτέρ και το 50 kWh battery pack -η μπαταρία δηλαδή- του μοντέλου. Αν η τιμή είναι λογική, θα μιλάμε για μια επιλογή που θα έχει ευρύ κοινό και για ένα πλήρως ηλεκτρικό χάτσμπακ (hatchback), που μπορεί να γίνει ένα σχετικά κοινό θέαμα στους δρόμους.

Για τη συνέχεια προχωράμε σε βήματα… γενεαλογίας, αφού θα μιλήσουμε για ένα από 12 παιδιά του Ferdinand Piëch, προέδρου της Volkswagen από το 1993 μέχρι το 2015, ο οποίος έλαβε τον τίτλο του Car Executive of the Century το 1999. Νέα εταιρία και ένα πρώτο μοντέλο λοιπόν στη Γενεύη από την Piëch Automotive, που μάλιστα παίζει “στην έδρα του”, αφού είναι κατά βάση ελβετική εταιρία. Αυτή είναι η άγνωστη μέχρι σήμερα φίρμα ενός εκ των υιών του πρώην ισχυρού άνδρα της VW, που παρουσιάζει ένα νέο, το πρώτο της concept, το πρωτότυπο Piëch Mark Mark Zero. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο σπορ, διθέσιο κουπέ με μπαταρία, που ο κατασκευαστής ισχυρίζεται πως μπορεί να μεταφέρει για 310 μίλια/φόρτιση δύο επιβάτες με υπολογισμό στα πρότυπα του WLTP. Σύμφωνα δε με τους δημιουργούς του, το όχημα φορτίζει στο 80% σε μόλις 4:40’, ενώ κινεί χάρη σε τρία μοτέρ που αποδίδουν 450 kW (603 ίππους) και κινούν το ελαφρύ σώμα ταχύτατα.

Κατηφορίζοντας αλφαβητικά έχουμε και την Pininfarina στο Geneva International Motor Show (GIMS) 2019, με το Battista της, που είναι και ηλεκτρικό μοντέλο αλλά και hypercar, ένα πανάκριβο δηλαδή, πολύ, πολύ ταχύ όχημα. Προσέξτε: χάρη σε ένα 120 kWh ιόντων λιθιου (σ.σ lithium ion) battery pack, το Pininfarina Battista διαθέτει περίπου 1.900 ίππους και επιταχύνει σε επίπεδο Formula 1 αφού τα 100χλμ/ώρα έρχονται σε λιγότερο από 2″. Αξίζει να θυμηθούμε πάντως πως η Pininfarina ιδρύθηκε το 1928, είναι Οίκος που έχει σχεδιάσει διάσημα μοντέλα αυτοκινήτων και ανήκει από το 2015 στον Ινδικό βιομηχανικό γίγαντα Mahindra που την αγόρασε για 125 εκατ. στερλίνες. Το σχέδιο είναι να κατασκευαστούν μόλις 150 Battistas με τιμή 2 εκατ. στερλινών το ένα.

Η SEAT είναι μέλος ενός μεγάλου ομίλου και το el-Born βρίσκεται εδώ. Είναι ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό hatchback, που βασίζεται στην… πανταχού παρούσα σε μοντέλα του Ομίλου, την Volkswagen MEB, που μάλιστα η SEAT θα φέρει στην παραγωγή. Το πιο ενδιαφέρον όμως μοντέλο που παρουσιάζει η εταιρία είναι το Minimó, το πολύ χαριτωμένο πρωτότυπο όχημα πόλης της εταιρίας, που υπόσχεται να λύσει πολλά προβλήματα στις μεγάλες πόλεις. Αν μετακινηθούμε στον έτερο συνέταιρο, τη Skoda, φυσικά και έχουμε κάτι ηλεκτρικό να δούμε στο περίπτερο, αφού υπάρχει το VISION iV crossover για να δει το κοινό με τη νέα σχεδιαστική γραμμή της εταιρίας.

Χώρο για hybrids στη γκάμα της βρήκε και η Subaru και αποφάσισε να επένδυσει και σε νέα E-Boxer. Τα μοντέλα της εταιρίας είναι αυτό που αποκαλεί η αγορά “mild hybrids” αφού υπάρχει και ο κινητήρας για τα ταξίδια της οικογένειας.

Τέλος όσον αφορά τη Volkswagen, κάθε χρόνο έχουμε κάτι νέο και για το 2019 το ID. BUGGY είναι εδώ και μοιάζει με κάτι… περίεργο! Ένα “dune buggy concept” που μάλλον έχει ως στόχο να συγκινήσει το νεανικό κοινό – ή να φέρει τους μεσήλικες να θυμηθούν τα νιάτα τους στα 80s.

Tα “ηλεκτρικά όνειρα” της Γενεύης όμως έχουν και κάτι άλλο να μας πουν, πέρα από τα πολλά νέα μοντέλα: μας κάνουν να σκεφτόμαστε πως για το (μεθ)επόμενο αυτοκίνητο μας θα είναι σίγουρα απαραίτητο να έχουμε πρίζες στην πιλοτή ή να θα ζητήσουμε να τοποθετήσει ο ηλεκτρολόγος έναν supercharger κάπου… δίπλα στα θυροτηλέφωνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ